20 mrt Digital signage voor bedrijfscommunicatie: 6 straffe toepassingen
Digital signage voor bedrijfscommunicatie: 6 straffe toepassingen
Bedrijfscommunicatie bestaat uit álle communicatie die een bedrijf uitzendt. En dat zijn niet alleen externe boodschappen, maar ook interne communicatie naar medewerkers.
Dat professionele beeldschermen een nuttige tool zijn voor externe bedrijfscommunicatie, moeten we je vast niet meer vertellen.
Er zijn heel wat mogelijke toepassingen, van digitale billboards en high-brightness schermen voor in je etalage tot een wachtrijsysteem voor een kortere en aangenamere wachttijd.
Maar digital signage is ook een uitstekend kanaal voor de interne communicatie in je bedrijfsgebouw.
Hieronder zetten we 6 toepassingen van digital signage voor je interne bedrijfscommunicatie op een rij. Lees je mee?
1. Digital signage voor bedrijfscommunicatie: je medewerkers informeren
Het ligt misschien voor de hand, maar interne bedrijfscommunicatie bestaat voor een groot stuk uit het informeren van je medewerkers.
Beeldschermen zijn een ideale manier om je collega’s op de hoogte te brengen van verschillende soorten informatie.
Waar en wanneer het volgende bedrijfsevenement plaatsvindt bijvoorbeeld, maar ook het weekmenu van het bedrijfsrestaurant of realtime verkeersinformatie.
Met een goed content management systeem kan je trouwens erg nauwkeurig bepalen wie de content op welk scherm kan aanpassen.
Zo zorg je er bijvoorbeeld voor dat de kok van je bedrijfsrestaurant enkel de inhoud op de schermen in het bedrijfsrestaurant kan aanpassen, terwijl het marketingteam alle schermen kan beheren.
2. Digital signage voor bedrijfscommunicatie: je medewerkers enthousiasmeren
Je kan ook nog een stapje verder gaan: als je de juiste dingen toont, kan je werknemers enthousiasmeren en hun betrokkenheid bij je bedrijf verhogen.
Zo kan je met je digital signage-schermen zorgen voor wat gezonde competitie in je salesteam door de beste salesmedewerker van de week in de kijker te plaatsen.
Óf je kan net het groepsgevoel versterken door bijvoorbeeld real time bedrijfsresultaten te tonen of een social media wall te installeren.
Welke aanpak je ook kiest, schermen met dit soort content moeten natuurlijk opvallen. Plaats ze dus op een centrale locatie waar veel werknemers komen – aan je coffee corner, bijvoorbeeld.
3. Digital signage voor bedrijfscommunicatie: vergaderzalen reserveren
Een systeem om vergaderzalen te boeken is een noodzaak voor elk groot bedrijf. Dankzij digital signage wordt dat makkelijker dan ooit.
Eerst en vooral heb je een app nodig waarmee je de beschikbaarheid van de verschillende vergaderzalen kan controlerenen een zaal kan boeken.
Plaats je vervolgens een touchscreen bij elke vergaderzaal, dan kunnen werknemers ook ter plaatse makkelijk nakijken wanneer een bepaalde zaal vrij en bezet is.
Een interactieve kiosk in de inkomhal die toelaat om meteen bij het binnenkomen een zaal te boeken, maakt je systeem helemaal af.
Meer weten? Ontdek hier onze meeting room booking app!
4. Digital signage voor bedrijfscommunicatie: presentatieschermen
Ook ín je vergaderzalen kan digital signage voor bedrijfscommunicatie een belangrijke rol vervullen. Hoe? Met interactieve beeldschermen voor presentaties, natuurlijk!
Wil je immers écht wervende presentaties geven, dan is de nieuwe generatie interactieve presentatieschermen onontbeerlijk.
Is een afbeelding niet duidelijk? Zoom gewoon even in! Heeft iemand een vraag waar je niet op kan antwoorden? Google het even! Wil je bestanden delen met de aanwezigen tijdens de meeting? Een fluitje van een cent!
Met een goed presentatiescherm maak je van elke presentatie een dynamische en interactieve ervaring en is gedoe met kabels en laptops voltooid verleden tijd.
5. Digital signage voor bedrijfscommunicatie: wayfinding
Wayfinding is de toepassing van digital signage als digitale bewegwijzering, ofwel de beste manier om mensen vlot de weg te tonen in je bedrijfsgebouw.
Door middel van touchscreens in de inkomhal van je bedrijf kunnen bezoekers snel de kortste weg naar hun bestemming opzoeken.
Digitale wegwijzers doorheen je gebouw zorgen ervoor dat ze op het juiste spoor blijven en kunnen eenvoudig worden aangepast wanneer er iets verandert.
Hoewel wayfinding vaak in de eerste plaats wordt toegepast om mensen van buiten je bedrijf de weg te tonen, is het voor grote bedrijven ook een handige manier om ervoor te zorgen dat de eigen werknemers steeds de weg vinden, ook op plaatsen waar ze zelden komen.
6. Digital signage voor bedrijfscommunicatie: waarschuwingssysteem
In noodsituaties is snelle interne communicatie uiterst belangrijk. Door je werknemers snel te informeren kan je in extreme situaties namelijk erger voorkomen.
Digitale beeldschermen zijn een perfect kanaal voor noodboodschappen. Door felle kleuren en beweging kan je immers makkelijk de aandacht trekken.
Gebruik je ze ook voor andere doeleinden (zie boven), dan zullen de meeste collega’s er bovendien vaak automatisch naar kijken wanneer ze de schermen passeren.
Ten slotte kunnen digital signage-beeldschermen makkelijk geïntegreerd worden met luidsprekers en andere communicatiemiddelen.
Conclusie
Interne communicatie is een belangrijk onderdeel van bedrijfscommunicatie en digital signage is daarbij een waardevolle tool.
Informeren, enthousiasmeren, waarschuwen en de weg vinden zijn maar enkele van de vele mogelijke toepassingen van digital signage voor bedrijfscommunicatie.
Heb je vragen over dit artikel of wil je meer informatie over digital signage voor de interne communicatie van jouw bedrijf? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We staan voor je klaar!