Wat is een smart kiosk en wat zijn de toepassingen?

Een interactieve terminal voor informatie, diensten en meer

Een interactive, electronic of smart kiosk is een vrijstaande computerterminal waar je informatie kan krijgen, diensten kan vragen of producten kan kopen.

Je leest hieronder meer over wat een smart kiosk is en welke toepassingen er bestaan van zo’n kiosk.

Wat is een smart kiosk?

Met het woord ‘kiosk’ werd (en wordt nog steeds) een vrijstaand kraam aangeduid waar bijvoorbeeld kranten en magazines verkocht worden. (Ook het klassieke Belgische frietkraam is dus eigenlijk een soort kiosk.)

Verder wordt een informatiepunt, bijvoorbeeld voor toeristen of op openbare plaatsen, wel eens een kiosk genoemd – vooral dan in het Engels.

Tenslotte wordt de naam kiosk vandaag ook gebruikt om een interactieve computerterminal aan te duiden waar je informatie kan vinden, diensten kan verkrijgen of producten kan kopen zonder tussenkomst van een andere persoon.

Dit wordt vaak een interactive kiosk of smart kiosk genoemd.

De toepassingen van een smart kiosk

Een smart kiosk kan op verschillende manieren worden ingezet. Dat maakt van zo’n interactive kiosk een handig instrument voor bedrijven, winkels en openbare gebouwen.

Allereerst is het een uitstekend communicatiekanaal. Via slim ontworpen software kan je een smart kiosk gebruiken om mensen op een snelle en makkelijke manier informatie te geven, zonder tussenkomst van een andere persoon.

Daarnaast is een smart kiosk ook een handige tool om producten en diensten aan te bieden zonder dat er een medewerker in de buurt moet zijn. Enkele voorbeelden die we allemaal kennen:

  • Smart kiosks op de luchthaven waar je je vliegticket kan afdrukken
  • Smart kiosks in het treinstation of aan de tramhalte waar je je ticket kan kopen
  • Smart kiosks in winkels en shoppingcentra waar je digitale foto’s kan afdrukken

De onderdelen van een smart kiosk

Een smart kiosk heeft natuurlijk een beeldscherm. Omdat je zelf informatie moet kunnen opzoeken of een aankoop moet kunnen afronden, wordt meestal een touchscreen gebruikt. (Al bestaan er ook oudere modellen met een toetsenbord en/of afzonderlijke knoppen.)

Daarnaast is de content die je toont op de smart kiosk natuurlijk uiterst belangrijk. Gebruikers moeten op een intuïtieve manier kunnen vinden wat ze zoeken.

Voor een interactive kiosk moet je dus duidelijke, overzichtelijke en makkelijk te gebruiken software ontwikkelen.

Jouw smart kiosk-specialist

Wil jij een smart kiosk inzetten om je klanten of bezoekers beter te informeren of om sneller en makkelijker diensten of producten aan te bieden? Kimeru is jouw smart kiosk-specialist.

We plaatsen niet alleen je schermen maar ontwikkelen ook de nodige content en software die de schermen tot een onmisbare tool maken.

Heb je interesse of heb je nog vragen over de smart kiosk? Contacteer ons nu. Tot binnenkort!

Heb je vragen of interesse in onze diensten?