05 mrt Wayfinding: 7 tips voor een betere digitale bewegwijzering
Wayfinding: 7 tips voor een betere digitale bewegwijzering
Wayfinding: what’s in a name? Wayfinding slaat op het vinden van de weg en het navigeren van de ene naar de andere plaats.
In digital signage wordt de term wayfinding vaak gelijkgesteld aan de (digitale) bewegwijzering die ons helpt om de weg te vinden naar onze bestemming.
Digitale bewegwijzering kan veel verschillende vormen aannemen, van dynamische wegwijzers tot interactieve kiosken.
Ze wordt toegepast in verschillende soorten gebouwen zoals winkelcentra, musea, kantoren, ziekenhuizen, luchthavens, … maar ook in open lucht.
Wil je collega’s, klanten en bezoekers helpen om makkelijk de weg te vinden in je bedrijf of organisatie? Hieronder vind je 7 tips voor een betere wayfinding.
1. Ga voluit voor digitale wayfinding
Statische wegwijzers hebben hun nut al lang bewezen. Waarom je voor wayfinding voor je bedrijf toch best digitale bewegwijzering kiest? Omwille van de grote flexibiliteit.
Dat zit zo: digitale wegwijzers zijn eigenlijk dynamische beeldschermen. Dat betekent dat je de content op deze schermen makkelijk en snel kan aanpassen.
Verandert de gate waar een bepaald vliegtuig aankomt? Is een bepaalde vleugel van het winkelcentrum gesloten wegens bouwwerken? Je past je digitale bewegwijzering aan in een wip.
Een leuke bonus is dat je ook locatiespecifieke boodschappen kunt tonen, het lunchmenu in de buurt van de cafetaria bijvoorbeeld. Maar maak het niet te bont: wayfinding is bedoeld om de weg te vinden, niet om reclame te maken (zie ook tip 4).
2. Kies voor interactieve wayfinding en toon steeds de ideale route
Mensen zijn er vandaag de dag sowieso aan gewend om zelf aan de slag te gaan met interactieve toepassingen. En interactieve wayfinding laat toe om makkelijker en efficiënter de weg te vinden.
Een goed wayfinding-systeem bestaat dan ook niet alleen uit digitale bewegwijzering, maar ook uit interactieve kiosken of totems.
Via zo’n kiosk of totem kan je altijd de ideale route opzoeken naar je bestemming, rekening houdend met werken en andere onderbrekingen. Je hebt enkel een touchscreen en een slimme digital directory-app nodig met een goede zoekfunctie.
Interactieve wayfinding met kiosken is een perfecte oplossing voor grote gebouwen, zoals bedrijven, scholen en ziekenhuizen. Je plaatst ze best in de inkomhal en aan andere ingangen, op alle verdiepingen.
3. Koppel je wayfinding aan de smartphones van je bezoekers
Ga je voor interactieve wayfinding? Overweeg dan ook om nog een stapje verder te gaan en bezoekers de weg te tonen via hun smartphone.
Eenmaal bezoekers aan een kiosk hun route bepaald hebben, is het perfect mogelijk om die route ook naar hun smartphone te sturen, bijvoorbeeld via het scannen van een QR-code.
Op die manier moeten mensen hun route zelfs niet meer onthouden, maar hebben ze alle informatie die ze nodig hebben in hun broekzak. Zo wordt het nóg makkelijker om de weg te vinden.
4. Wayfinding: keep it simple!
Super belangrijk: maak je wayfinding niet te ingewikkeld. Een digitaal systeem biedt heel wat mogelijkheden, maar onthoud steeds dat het hoofddoel van wayfinding is om vlot je weg te vinden.
Zoals hierboven al aangehaald, kun je je digitale bewegwijzering perfect inzetten om reclame te maken en andere locatiegebonden boodschappen te tonen. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dat ook moet doen.
Dat wil niet zeggen dat je je digitale bewegwijzering voor niets anders mag inzetten. Ze is bijvoorbeeld een perfecte tool voor communicatie in noodsituaties. Wil je toch reclame maken of andere niet dringende boodschappen tonen? Houd die dan zo kort mogelijk.
Zorg er ook steeds voor dat je bewegwijzering duidelijk is. Enkele tips:
- Kies een leesbaar en groot genoeg lettertype;
- Gebruik kleuren en/of pictogrammen om verschillende vleugels van een gebouw of verschillende routes aan te duiden;
- Zorg voor consistentie: gebruik overal dezelfde benamingen.
5. Leg wayfinding al op tafel bij de ontwerpfase van je gebouw
Wayfinding is vaak het laatste waaraan mensen denken voor ze een nieuw bedrijf of gebouw openen. Toch leg je wayfinding best al vroeg genoeg op tafel.
Zo kan je bijvoorbeeld meteen de juiste bekabeling voorzien voor je digitale wegwijzers en voldoende ruimte voor je kiosken.
Sterker nog: wayfinding begint eigenlijk zelfs al bij het ontwerp van je gebouw. Een ontwerp dat rekening houdt met bezoekers die hun weg moeten terugvinden, maakt het ontwikkelen van een goed wayfinding-systeem een stuk eenvoudiger.
6. Wayfinding: denk op de lange termijn
Het is niet alleen belangrijk om niet tot het laatste moment te wachten om aan je wayfinding te denken, het is ook belangrijk om niet enkel op de korte termijn te denken.
Denk niet te snel: een statisch bordje zal wel voldoende zijn, maar sta ook stil bij de toekomst.
Wat kan er in de toekomst veranderen aan het interieur, het kleurgebruik en de huisstijl van je bedrijf? In welke situaties is het handig of zelfs noodzakelijk dat je je bewegwijzering kan aanpassen? Welke andere communicatie wil je kunnen tonen via je wegwijzers?
Denk ten slotte ook aan de financiële kant: de initiële investering in digitale wayfinding is misschien wel hoger dan die voor de statische variant. Maar als je investeert in beeldschermen van hoge kwaliteit, kan je op de langere termijn toch geld besparen.
Beeldschermen van hoge kwaliteit gaan immers langer mee en je past in een mum van tijd de stijl en boodschap op je wegwijzers aan. Gebruik je echter statische wegwijzers, dan moet je alles weggooien en nieuwe exemplaren ontwerpen en installeren.
7. Test je wayfinding-systeem uitvoerig uit
Heb je een wayfinding-systeem bedacht, ontwikkeld en geïmplementeerd? Fijn zo! Maar succesvolle digitale bewegwijzering stopt niet bij de implementatie.
Leef je in in de doorsnee bezoeker van je bedrijf of organisatie en test je systeem uitvoerig uit: werken de kiosken op een intuïtieve manier? Zijn de aanwijzingen die het systeem je geeft duidelijk en efficiënt? Kortom: vind je vlot de weg naar je bestemming?
Neem geen vrede met een positief antwoord, maar haal er ook mensen van buiten je organisatie bij en laat ook hen je systeem testen.
Haal er desnoods je neefje en je oma bij, maar kies zeker mensen van verschillende leeftijden: vinden ze allemaal op een makkelijke en efficiënte manier de weg?
Kimeru helpt je vlot de weg te vinden
Wayfinding of digitale bewegwijzering is essentieel om je klanten of bezoekers vlot de weg te tonen in je bedrijf of organisatie. We hopen dan ook dat onze tips je op weg helpen naar succesvolle wayfinding.
Heb je nog vragen of wil je meer informatie over wayfinding? Of wil je een expert inschakelen om wayfinding te ontwerpen en te plaatsen voor je bedrijf of organisatie? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Tot binnenkort!