5 redenen waarom jij een digitaal wachtrijsysteem nodig hebt - KIMERU5 redenen waarom jij een digitaal wachtrijsysteem nodig hebt - KIMERU

5 redenen waarom jij een digitaal wachtrijsysteem nodig hebt

5 redenen waarom jij een digitaal wachtrijsysteem nodig hebt

Denk jij bij het woord ‘wachtrijsysteem’ aan het nummertje dat je trekt bij de slager? Think again! Een intelligent wachtrijsysteem heeft immers heel wat meer in petto.

Krijgt jouw winkel, bedrijf of organisatie vaak te maken met lange wachtrijen? Dan is een goed wachtrijsysteem onontbeerlijk.

Hieronder geven we je 5 redenen waarom jij zo’n systeem nodig hebt. Maar eerst leggen we je kort uit wat zo’n digitaal wachtrijsysteem nu precies inhoudt.

Wat is een digitaal wachtrijsysteem?

Een intelligent of digitaal wachtrijsysteem is een systeem dat helpt bij het organiseren van wachtrijen met behulp van dynamische of interactieve beeldschermen. Zo’n systeem kan verschillende vormen aannemen.

In een retailomgeving kan je beeldschermen bijvoorbeeld inzetten om klanten informatie te geven over de geschatte wachttijd en aan te geven welke wachtrij de eerstvolgende klant moet nemen.

Maar je kan ook een interactief scherm plaatsen waarop mensen al op voorhand bepaalde gegevens kunnen invullen, waarna ze een ticket krijgen met een volgnummer.

Een digital signage-expert kan jou adviseren bij het bepalen van het best mogelijke wachtrijsysteem voor jouw noden. Nog niet helemaal overtuigd dat jij zo’n intelligent wachtrijsysteem nodig hebt? Lees dan snel verder!

Waarom jij een digitaal wachtrijsysteem nodig hebt

1. Een wachtrijsysteem verkort de wachttijd

Misschien wel het grootste voordeel van een digitaal wachtrijsysteem is dat het de wachttijd korter maakt. Zo beperk je de frustratie bij klanten en bezoekers en vermijd je dat ze weglopen.

Een wachtrijsysteem maakt trouwens niet alleen de reële tijd die klanten doorbrengen in de rij korter, maar ook de gevoelsmatige wachttijd. Want beeldschermen die informatie geven en de rij organiseren zorgen ervoor dat klanten de tijd in de rij als korter ervaren.

2. Een wachtrijsysteem maakt wachten aangenamer

Een goed wachtrijsysteem maakt de wachttijd ook aangenamer. Mensen voelen minder stress in een goed georganiseerde rij omdat ze zich bijvoorbeeld minder zorgen maken over het kiezen van de ‘juiste’ rij.

In sommige situaties kan je dankzij een digitaal wachtrijsysteem met een ticketsysteem extra comfort bieden aan je klanten. Je kan bijvoorbeeld een comfortabele wachtruimte voorzien, met een beeldscherm waarop klanten kunnen zien wanneer ze aan de beurt zijn.

3. Een wachtrijsysteem houdt je medewerkers tevreden en productief

Een wachtrijsysteem maakt ook de werkdag van je medewerkers aan de kassa of de balie aangenamer. Zij krijgen immers minder vaak te maken met gefrustreerde klanten.

Een intelligent wachtrijsysteem zorgt er ook voor dat klanten beter weten naar welke kassa of balie ze moeten gaan. Medewerkers moeten dus minder vaak op een onhandige manier mensen aansporen om naar een bepaalde kassa of balie te gaan.

Zo heeft een wachtrijsysteem een impact op de tevredenheid van je medewerkers én op hun productiviteit. Want blije medewerkers zijn productieve medewerkers!

4. Een wachtrijsysteem is een ideale marketingtool

De beeldschermen die je gebruikt om klanten te informeren, kan je ook op andere manieren gebruiken. Je kan andere nuttige informatie tonen maar ook tijdelijke promoties en reclamefilmpjes.

Door je beeldschermen dubbel te gebruiken haal je meer uit de investering in jouw wachtrijsysteem.

5. Een wachtrijsysteem verzamelt nuttige data

Hier wordt het pas echt interessant: met een digitaal wachtrijsysteem verzamel je namelijk ook erg interessante data. Zo kan je als manager in real time wachttijden opvolgen en extra medewerkers inzetten waar nodig.

Maar je kan op basis van historische data bijvoorbeeld ook bepalen op welke momenten het meestal druk en minder druk is. Zo helpt een wachtrijsysteem je om een betere planning te maken en je medewerkers efficiënter in te zetten.

En er zijn nog veel meer mogelijkheden: je kan onderzoeken welke balies minder vaak bezocht worden, welke wachttijd tot de meeste impulsaankopen aan de kassa leiden, welke personeelsleden trager werken en dus training kunnen gebruiken, …

KimQ: het wachtrijsysteem van Kimeru

Op basis van zijn jarenlange ervaring ontwikkelde Kimeru een eigen wachtrijsysteem. De grootste troef van KimQ? Dat we het volledig aanpassen aan jouw proces. Enkel zo zorg je voor een maximale efficiëntie.

Ben je benieuwd hoe zo’n KimQ systeem er in de praktijk kan uitzien? Kimeru ontwikkelde een wachtrijsysteem voor Mercedes Europa. Daarbij worden deze stappen gevolgd:

  • Klanten melden zich aan bij een kiosk met touchscreen
  • Vervolgens krijgen ze een volgnummer en kunnen ze plaatsnemen in een wachtruimte
  • Op schermen boven de balie of kassa’s kan de klant zien wanneer hij aan de beurt is en aan welke balie of kassa hij geholpen wordt

Op die manier maakte Mercedes de wachttijd voor zijn klanten korter en aangenamer en het werk voor zijn medewerkers leuker. Bovendien verzamelt het autobedrijf interessante informatie over zijn klanten via de interactieve kiosk.

Wil je graag meer weten? Bekijk dan hier het wachtrijsysteem dat Kimeru ontwierp voor Mercedes Europa.

Conclusie

Een wachtrijsysteem heeft heel wat voordelen: blije klanten komen terug, blije medewerkers zijn productiever en dankzij interessante data kan je je personeel efficiënter inzetten.

Dankzij deze voordelen leidt een wachtrijsysteem niet alleen tot een betere wachtervaring, maar uiteindelijk ook tot een hoger rendement.

Heb je nog vragen of ben je geïnteresseerd in een wachtrijsysteem op maat? Aarzel dan niet om ons te contacteren!

Tags:


Heb je vragen of interesse in onze diensten?