Wat is in-store communicatie en waarop moet je letten?

Alles over in-store communicatie en de link met digital signage

In-store communicatie is in essentie de verzameling van alle boodschappen die worden getoond aan klanten in een winkelruimte. De meeste mensen merken die in-store communicatie niet eens bewust op. En toch is ze ontzettend belangrijk.

Want in-store communicatie laat je niet alleen toe om reclame te maken voor bepaalde producten, maar vervult ook verschillende andere rollen.

Hieronder vertellen we je meer over wat in-store communicatie precies is, welke rollen ze kan vervullen en waar je op moet letten voor een succesvolle communicatie.

Wat is in-store communicatie?

In-store communicatie bestaat uit alle communicatie in je winkelruimte die gericht is aan je klanten.

Het gaat dus niet over de walkie talkies van je medewerkers maar wel over alle posters, content op beeldschermen, audioboodschappen… die je inzet om je klanten te bereiken.

In-store communicatie heeft verschillende functies. De meest voor de hand liggende zijn adverteren en branding. In die betekenis wordt vaak ook geproken van in-store marketing.

Maar in-store communicatie gaat ook over heel andere zaken, bijvoorbeeld:

  • Een digitaal wachtrijsysteem om de wachttijd korter en aangenamer te maken;
  • Je klanten op een duidelijke manier de weg tonen in je winkel;
  • Praktische informatie meedelen die geen (rechtstreeks) marketingdoel heeft.

‘In-store communicatie’ is dan ook een ruimer begrip dan ‘in-store marketing’.

In-store communicatie en digital signage

Waar in-store communicatie vroeger vooral bestond uit kartonnen displays en affiches, zijn beeldschermen de laatste jaren steeds meer de standaard geworden.

Bewegende beelden trekken niet alleen de aandacht van je klanten, beeldschermen laten je ook toe om verschillende visuals op dezelfde plaats te tonen en je boodschappen op een originelere manier te verpakken.

Bovendien kan je in interactie gaan met je klanten door middel van touchscreens of je boodschappen personaliseren.

Zo kan je de prijs en andere informatie over een bepaald artikel tonen wanneer een klant dat artikel voor het scherm houdt. Andere interactieve toepassingen zijn interactieve paskamers, smart mannequins en retargeting.

Waarop moet je letten bij je in-store communicatie?

Er zijn verschillende dingen waarmee je rekening moet houden voor een succesvolle in-store communicatie. Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je boodschappen de aandacht trekken.

Dat kan je bijvoorbeeld doen door kleurgebruik, maar ook door licht en beweging. Bewegende beelden trekken onze aandacht sterker dan statische beelden.

Een dynamisch beeldscherm is daarom vaak een betere keuze dan een statisch scherm of een affiche – al kunnen ze elkaar prima aanvullen.

Een andere belangrijke eigenschap van succesvolle in-store communicatie is een goede plaatsing. Reclame voor schoonmaakproducten zal bijvoorbeeld weinig effect hebben in de wijnafdeling, maar reclame voor luxe borrelhapjes misschien meer.

Zorg er ook steeds voor dat je schermen en andere communicatietools goed zichtbaar zijn. Die donkere uithoek van de winkel waar bijna niemand komt is niet de beste plaats voor een state-of-the-art touchscreen.

Kimeru: je in-store communicatie-specialist

Kimeru heeft een jarenlange ervaring met in-store marketing en in-store communicatie. Wij weten wat wel en niet werkt in jouw winkel. We installeren met plezier beeldschermen in je winkel en maken spectaculair beeldmateriaal om erop te tonen.

Ben je op zoek naar een partner die zich inleeft in jouw winkel en in-store communicatie ontwerpt op maat? Contacteer ons dan nu!

Heb je vragen of interesse in onze diensten? Neem contact op of bezoek onze showroom!