Wat is narrowcasting?

Beeldschermcommunicatie voor een specifieke doelgroep

Narrowcasting is in essentie communiceren met digitale beelden. Het is dus nauw verwant aan digital signage, want ook bij narrowcasting gebruik je dynamische en interactieve beeldschermen om bijvoorbeeld informatie te verstrekken of reclamefilmpjes te tonen.

Maar wat is narrowcasting nu precies en hoe verhoudt het zich tot digital signage? Is er toch een verschil of zijn het synoniemen? Je ontdekt het hieronder.

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is digitale communicatie waarbij informatie zo gericht mogelijk verspreid wordt naar een specifieke doelgroep.

De boodschappen zijn zo gemaakt dat ze een specifieke doelgroep aanspreken en worden verspreid via beeldschermen in publieke ruimtes.

Het woord ‘narrowcasting’ staat tegenover broadcasting, waarbij informatie breed en zonder specifieke doelgroep naar zoveel mogelijk mensen verzonden wordt.

Narrowcasting en digital signage

Narrowcasting en digital signage zijn dus erg verwant aan elkaar. Toch is er een verschil in benadering. Narrowcasting is steeds toegespitst op een zo specifiek mogelijk publiek. De term is ook ontstaan in de marketingwereld en heeft dus meestal een commercieel doel.

Digital signage daarentegen is niet per definitie gericht op een specifiek publiek en is niet altijd van commerciële aard. Letterlijk vertaald betekent digital signage ‘digitale signalisatie’: een digitale versie van wegwijzers, informatieborden en andere vormen van signalisatie.

Narrowcasting in de praktijk

In zijn originele en specifieke betekenis, bedoelen we met de term ‘narrowcasting’ dus vooral reclameboodschappen die getoond worden op beeldschermen in publieke ruimtes: winkels, drukke straten, bushokjes, voetbalstadions…

Maar de woorden ‘Narrowcasting’ en ‘digital signage’ worden ook wel eens door elkaar gebruikt. Het kan dus ook gebeuren dat iemand de term ‘narrowcasting’ gebruikt om bijvoorbeeld te verwijzen naar digitale informatieborden.

Kimeru verzorgt je narrowcasting én digital signage

Welke benadering je ook kiest, Kimeru is dé specialist in digitale beeldcommunicatie. We plaatsen daarbij niet alleen je dynamische of interactieve schermen, maar voorzien ze ook van uitstekende content op maat.

Wil je je bedrijf in de kijker zetten met narrowcasting? Of wil je een breder publiek informeren met digital signage? Contacteer dan meteen Kimeru. Ons team staat voor je klaar!

Heb je vragen of interesse in onze diensten?